مختار عبرت بود نه آرمان مختار، انتقام پیکر حسین شهید را گرفت، ولی انتقام فکر و ایده او هنوز گرفته نشده است.
گرچه در سال 66 هجری، «مختار» به خونخواهی شهدای کربلا قیام کرد و از
قاتلان امام حسین (علیهالسلام) انتقام گرفت و جنایتکارانی همچون عمر سعد،
ابن زیاد، شمر، خولی، سنان، حرمله و... را به کیفر رساند، ولی... آیا
میتوان گفت تقاص و انتقام خون امام حسین (علیهالسلام) گرفته شد؟
به تعبیر کسی: «مختار، انتقام پیکر حسین شهید را گرفت، ولی انتقام فکر و ایده او هنوز گرفته نشده است.»
توضیح اینکه:
در عاشورا، تنها جسم مطهر حسین نبود که آماج تیرها و نیزهها و شمشیرها بود. «هدف حسینی» هم آماج حملهها بود.
در کربلا، تنها پیکر حضرت اباعبدالله زیر سم ستوران نرفت، باورهای
راستین و ایمانهای والا و پیامهای قرآن هم مورد هجوم و تاخت و تاز سواران
سپاه کوفه قرار گرفت.
در گودی قتلگاه، تنها سر امام حسین (علیهالسلام) را نبریدند، بلکه رگهای شرف و گلوی فریاد علیه ظلم نیز بریده شد.
بنیامیه، تنها «جوانان هاشمی» را در میدان کربلا قتلعام نکرد، بلکه
با سلطه بر دین و دنیای امت، افکار جاهلیت را زنده کرده و دین و سنت را از
صحنه جامعه به حاشیه برده و بدعت را رواج داد.
تنها «اهل بیت امام» اسیر نشدند، بلکه حق و عدل و آزادی به اسارت «آل ابیسفیان» و آل مروان و آل زیاد درآمد.
تنها زنجیر بر دست و گردن حضرت سجاد (علیهالسلام) نهاده نشد، بلکه
انسانیت و خداجویی به بند کشیده شد و انسانها از خداپرستی به شیطانپرستی و
هواپرستی برده شدند و...
اینها جور و ستم کمی نیست!
راستی، آیا تقاص اینهمه ظلم که بر ساحت دین روا داشتند، گرفته شد؟
آیا انتقام ضربه سنگینی که به اسلام و دین زدند، گرفته شد؟
آیا انتقام خون «ثارالله»، جز با حاکمیت حق و عدل و اسلام در پهنه گیتی انجام میگیرد؟
این است که شیعه در دعای ندبه هر جمعه، آن پیشوای منصور و منتقم، مهدی
(عجلالله تعالی فرجهالشریف) را صدا میزند که «این الطالب بدم المقتول
بکربلا».
و این است که شیعه در زیارت عاشورا، آرزو میکند خونخواه «ثارالله» در رکاب امام زمان (علیهالسلام) باشد (أن یرزقنی طلب ثارکم...).
پس هنوز، انتقام خون سید الشهدا گرفته نشده است.
هنوز هم آن ذبیح تشنهلب، «وتر الموتور» است. و کار «مختار»، کوچکتر
از آن بود که مرهمی بر زخم دین بگذارد، بلکه تنها کمی از آلام و رنجهای
اهلبیت را تسکین داد.
وقتی منتقم آخرالزمان بیاید، با ریشهکن کردن ظلم از گستره جهان و بسط
عدالت در سطح گیتی، انتقام آن ظلم بزرگ و مصیبت و رزیه بینظیر را خواهد
گرفت. با برپایی «دولت کریمه مهدوی»، ثارالله از فوران میایستد.
پس دلخوش به انتقام مختار از جانیان و قاتلان نباشیم، کینه مقدس را در
دل نگه داریم و با آنان که اولین ظلم را در حق «آل محمد» بنا نهادند، تا
آخرین پسمانده قبیله منحوس و «شجره ملعونه» و پیروان خط یزید، صلح و سازش
امضاء نکنیم. این، مطالبه خون شهید کربلا از ماست...